Kuin lupauksena kaamoksen päättymisestä pärähti
hurmaava Aateliskalenteri ensi-iltaan helmikuun toisena lauantaina. Antaa
pimeyden väistyä ja päivän pidentyä. Allekirjoittanut ainakin huomaa
kaivanneensa aurinkoa ja valoa kuin kameli kyttyräänsä.
Kuva: Tatu Kantomaa |
Esityksen alkaessa katse
lukkiutuu ensimmäisenä herkulliseen puvustukseen. Se tuo värikkyydellään ja
runsaudellaan mieleen Ihmemaan Liisan ja hullun hatuntekijän teekutsut.
Tarinan lähtöasetelma on kutakuinkin seuraava: olipa kerran kartanon rouva ja palvelustyttö, toinen on raskaana ja toinen ei. Loppu onkin historiaa, tai ainakin hulvatonta komediaa.
Vesa-Matti Komosen Gustav
von Wahlbergiin ei voi olla rakastumatta. Vaimonsa, tomeran ja toimeliaan
Violan (Paula Miettinen) rinnalla elo on varmasti värikästä. Itse asiassa niin
värikästä, että hämmentyneenä huomaa unohtaneensa yhden elämänsä suurimmista
tapahtumista; aatelisperillisensä alulle saattamisen. Pihalla kuin lumiukko saa
siis aivan uuden merkityksen. Vai saako sittenkään?
Soljuva ja sujuva dialogi
tuntuu uskottavalta ja sitä on hauska kuunnella. Meno on ihanan överiä ja silti
niin kovin uskottavaa. Mutta kun riisutaan tittelit ja krumeluurit, jää
jäljelle perusasia eli ihminen itse ja häntä askarruttavat kysymykset elämästä.
Haikaileeko ihminen aina sitä mitä ei voi saada? Onko ihminen roolinsa vanki?
Määrittelevätkö elämämme alkumetrit sen lopullisen suunnan?
Kuva: Tatu Kantomaa |
Sydämen sivistystä ei voi oppia kirjoista ja moukka voit olla, vaikka etu- ja sukunimesi väliin olisikin ympätty von tai af. Voiko toisten arvostusta ylipäätään ansaita?
Väliajan jälkeen vauhti kiihtyy
entisestään. Huomaan miettiväni tämän päivän maailmaa: miten vahvasti
ennakkoluulot -ja asenteet vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen, tapaan toimia
ja kohdella muita? Onko ihmisen perustarve kuulua johonkin, olla osa suurempaa
kokonaisuutta? Riitänkö ja kelpaanko tällaisena kuin olen?
Esityksen loppua kohden
matkatessa alkaa tempo olla jo suorastaan hengästyttävä. Tunnelma on kuin
oopperan loppukohtauksessa, jossa musiikki tihenee ja rummut pauhaavat. Tilanteet vyöryvät verkkokalvoille sellaisella vauhdilla, että katsetta on vaikea
keskittää.
Kuva: Tatu Kantomaa |
Kunnes yhtäkkiä kaikki on
ohi ja katsoja jää haukkomaan henkeään. Mitä ihmettä juuri tapahtui?
Maailmaa syleilevin teatteriterveisin,
Laura
Ps. Ei tosikoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti