Kun kesällä 2001 vierailin Peré-Lachaisen
hautausmaalla Pariisin liepeillä, Edith Piaf ei sanonut minulle juuri mitään.
Hautakiven bongasin ja nimi oli tietenkin tuttu, mutta siihen se sitten jäikin.
Nyt, vuosia myöhemmin Pariisin varpunen on tullut tutummaksi niin elokuvissa kuin tänään Rovaniemen teatterin Saivo-näyttämölläkin.
Näytöstä edelsi Pidetään arki
loitolla- tapahtumaviikkoon kuuluva kierros teatterin kulissien takana, joka
ainakin minulle on kerta toisensa jälkeen kuin Liisan seikkailu Ihmemaassa. Pääsimme kurkistamaan muun muassa pukuhuoneisiin, puvustamoon ja tietenkin näyttämölle. Aikamoinen koneisto ja järjestelmällisyys vaaditaan, että esitykset rekvisiittoineen valmistuvat ajallaan. Tiesittekö muuten, että teatterilla työskentelee viitisenkymmentä
ihmistä, joista vain murto-osa on näyttelijöitä?
Mutta palatkaamme takaisin illan päähenkilöön.
Miljöönä kellariteatteri Saivo muuntautuu
erinomaisesti intiimin pariisilaiskapakan tunnelmaan, jota savu-efektit
entisestään syventävät. Vinkistä vaarin ottaneena istumme heti lavan viereen,
joka tosin on vain yksi paikka missä näytelmää esitetään. Lasi viiniä,
tapaslautanen ja kynttilänvalo saavat
hetkessä unohtamaan ulkona vallitsevan räntäsateen. Jäljellä on vain hämyinen kapakka ja kutkuttava odotus tulevasta.
Kuvat: Petri Teppo ja Kaisa Sirén |
Pienikokoinen Kirsi Kärnä on ulkoisesti kuin ilmetty Piaf kiharoineen ja punahuulineen. Markku Lukka
johdattelee kerronnallaan sujuvasti tarinaa eteenpäin esiintyen Piafin elämässä
vilahtelevina miehinä sellaisella tempolla, että heikompaa jo hirvittää. Minna
Siitonen tekee huikean työn pianon ja haitarin sarvissa ja ehtiipä hän
bassoakin esityksen aikana näppäillä. Musiikki luonnollisesti on esityksen pääosassa
ja etenkin ensimmäisellä puoliskolla tuntuu, että laulu hukkuu aavistuksen haitarinsoiton alle.
Piafin elämä oli traaginen ja se on osin onnistuttu siirtämään myös näyttämölle. Ennen väliaikaa tunnelma on keveämpi, mutta tarina selvästi syvenee toisella puoliskolla. Kärnä laulaa hyvin ja etenkin ranskankieliset tulkinnat menevät luihin ja ytimiin. Tunteen paloa löytyy, mutta sitä mahtuisi traagiseen hahmoon vielä enemmänkin.
Kaiken kaikkiaan Piaf oli erinomaista sielunhoitoa loskaisena huhtikuun iltana. Eikä tunnelmaa
missään nimessä himmentänyt Cafe 21:sen herkulliset tarjoilut.
Ja ei, en kadu mitään.
Perjantaiterveisin,
Ja ei, en kadu mitään.
Perjantaiterveisin,
Laura
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti