tiistai 4. joulukuuta 2012

Helene – monologi ihmisestä kuvan ja kuvien takana



Vaikka lähdin Revontuli-teatterista palellen (mitäs en uskonut kehotusta pitää toppatakki päällä!), jäi Helene-monologista lämpimänhaikea mieli. Lapin esittävien taiteiden keskus LETKEn tuottama esitys ei ehkä ollut parasta koskaan näkemääni teatteria, mutta se sai miettimään. Ja mikä parasta, se herätti halun tutustua paremmin näytelmän päähenkilön elämään ja tietysti myös siitä tehtyihin tulkintoihin.

Ehkä vaikuttavinta esityksessä oli alkukuva: Helka Periaho maalauksen Helene Schjerfbeckinä, vanhana ja yksinäisenä, raihnaisena naisena. Kiehtovaa kyllä, hän on samalla sekä kuva, tauluun maalattu hahmo, että kuvan mallina ollut ihminen, joka eläessään koki monenlaista. Ja viimein: näyttelijä, joka esittää taiteilijaa, joka maalaa omaa kuvaansa, joka taas…

Vaikka kauppakeskuksen sivuhuoneessa oleva sali on varsin kalsea, luo se esitykselle yllättäen varsin kiinnostavan tilan. Karu, pelkistetty miljöö ja näyttämö antavat tilaa  tulkinnoille ja katsojan omille ajatuksille ja tunteille. Ja se kylmyys – ehkä sekin voisi viitata aikaan, jolloin patteria ei saanut tuosta noin vain säädettyä suuremmalle, jos pikkasen palelsi.

- Pälvi -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti