Kemiläistä eläytymistä. Kuva Pälvi Rantala |
”Ihana katsoa esitystä, josta ei tajua yhtään mitään”, totesi tuomariston puheenjohtaja Liisa Penttilä tanssiteatteri Rimpparemmin sotahuudosta.
Olen samaa mieltä:
seitsemännen Teatterisodan parhaat hetket olivat jälleen niitä, jolloin joko
katsoja tai näyttelijät – tai ehkä molemmat? – olivat ihan pihalla. Pihalla oleminen
on oma taiteenlajinsa, ja Teatterisodassa ihan parasta on juuri se, ettei
koskaan voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Rovaniemeläisten
konkareiden Lentävän Poron teatterin, Rimpparemmin ja Lapin ylioppilasteatterin, lisäksi mukana oli kaksi uutta tulokasta: Piste Collective
sekä kaukomaille kulttuurivaihtoon saapunut Kemin kaupunginteatteri.
Teatterisodasta
kirjoittaminen on vähän niin kuin vitsin selittämistä. Tilannekomiikka ja
hetkessä syntyneet sanonnat kun harvemmin avautuvat jälkikäteen. ”No sitten
siinä oli semmonen kohtaus missä se Kemin Kimmo joutui lankuttamaan tosi
pitkään ja se oli ihan tosi hauskaa. Ja se kans oli hauskaa kun Pisteen Hanski
koputti Sinikan päässä olevaan ämpäriin.” Oli se, uskokaa nyt! (Paitsi että
Kimmosta se lankuttaminen ei ehkä ollut ihan hirveen hauskaa.)
Sanonnoista
puheen ollen: tiesittekö, mikä on jaloreikä? No sehän on Lentävän Poron
teatterin jättämä aukko Rovaniemen teatterikentässä. ”Velka” oli, ehkei
sattumalta, teemana useammassakin esityksessä viikonlopun aikana. Jos
kemiläiset saivat viikonlopun aikana kuulla loputonta kuittailua, noh, Kemistä,
niin eivät muutkaan suolaukselta säästyneet. Teatterisota oli jälleen pikaopas
paikalliseen kulttuurielämään, sen ajankohtaisiin juoruihin, uutisiin ja
kipupisteisiin.
Sipuli, jossa on sisältöä
Takamatkasta
välittämättä musiikillisesti ja draamallisesti vahva ja ehdottoman
tilannetajuinen Kemin joukkue (Johanna Virsunen ja Kimmo Hirvenmäki) peittosi
kaikki muun muassa sipulinmuotoisella syväanalyysillä Katri-Helenuuden
olemuksesta. Perjantain välifinaalissa Kemi voitti LYTin, jonka kauniissa
rakkausmusikaalikohtauksessa rikottiin neljättä seinää ihan huolella.
LYTin voittoisa joukkue ja esteetön esitys. Kuva VeePee Salmi |
Vastarintaliike
Punainen hevonen yllätti vielä kerran ilmoittautumalla oma-aloitteisesti mukaan finaaliin. Koskettavassa
Suojelija-kohtauksessa Minna Siitonen ja Jonne Kaaretkoski osoittivat, että
teatterin vuoksi voi tehdä mitä vain. Kuten esimerkiksi kieriskellä sateesta
tulvivalla lavalla, syysflunssan uhallakin.
Esteetöntä
rinnakkais-Topeliusta
Lauantaina
Teatterisodassa nähtiin neljän minuutin mittaiset, etukäteen valmistellut
kohtaukset, joissa tuomariston ohjeiden mukaan tuli olla mukana Topeliuksen
tuotantoa, esteettömyyttä, eikä rinnakkaistodellisuudestakaan sakotettaisi.
Rimpparemmin
esitys oli jälleen kerran vangitseva ja ajatuksia herättävä. Topeliuksen
kauniit luontokuvaukset yhdistettynä kaasunaamareihin ja nykytanssin
liikekieleen herkistivät myös tuomariston.
Kemin
teatterin finaaliesityksessä oli esteettömyyden lisäksi intensiteettiä – tämän neliminuuttisen
ainakin bloggaaja seurasi herkeämättä. Uusinnan savolaisversio toi mukaan rinnakkaistodellisuuden: tällaiselta se kuulostaisi, jos Savon
murteesta olisi tullut se virallinen suomen kieli!
Kemiläisten
finaalivetoon ehti mukaan myös kapellimestari Anna, joka oli unohdettu kyydistä
Rieskapaikan vessaan. Jälleen yksi linkki Teatterisodan omituisten sattumusten
sarjaan: yhtenä vuonna Ese unohdettiin saunaan käristymään makkaraksi, toisena
vuonna juontaja Jussi oli muuttunut kyborgiksi. Kaikkeen sitä näyttelijä ryhtyy
tai joutuu tai suostuu.
Kilpalaulantaa ja nalleosastoa
Finaaliin
ryhdyttäessä rovaniemeläistä kylmäsi: käykö tosiaan niin, että Kemi saa
nöyryyttää kaikkia Rovaniemen teattereita seuraavan vuoden ajan? Eipä sentään: kilpalaulannan päätteeksi LYT korjasi voiton kotiin, esteettömään ja raikasilmaiseen Wiljamiin. (Mitä, sarkasmia? Hus pois se minusta!)
Juontaja-Jussi ainoana tietää huutoäänestyksen tuloksen. Kuva VeePee Salmi |
Sota
päättyi jälleen (Penttilän sanoin) nalleosastoon ja yhteen hiileen
puhaltamiseen. ”Teidän hiili on meidän hiili”, laulettiin kuorossa.
Älkää nyt
Kemissä kuitenkaan ottako sitä Aladdinia enää ohjelmistoon, olivat ne hiilet
sitten kyteviä tai pätevästi sammutettuja.
Puhalletaanko
vielä ensi vuonna yhteen hiileen, syttyykö Teatterisota roihuamaan vai
lasketaanko miekat, kirveet, ämpärit ja muut härpäkkeet lopullisesti, sen
näyttää vuosi 2019.
Kiitos
Teatterisota 2018, onnea voittaja LYT, näkemisiin – toivottavasti – ensi vuonna!
- Pälvi -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti