Circus Stradan Herra Stark |
Lapin
nukketeatteriyhdistys lupasi ennakkomainonnassa, että tämänvuotisilla
soolonukketeatterifestareilla nähtäisiin monenlaista: varjoteatteria, esineteatteria,
tilataideteoksia…
Näitä
kaikkia nähtiin – ja myös ”ihan(an) perinteistä” nukketeatteria. Kun mukana oli
vielä yksi ensi-ilta ja kertomus siitä, miten novellista tehdään esitys, oli
kattaus täydellinen.
Festarit
olivat kuudennet laatuaan. Osa porukasta on ollut mukana talkoilemassa alusta
lähtien, minä vasta toista kertaa, mutta kun torstai-iltana kokoonnuimme
Wiljamiin järkkäilemään toimistoa kuntoon, tuntui kuin olisi kotiin tullut.
Vatsassa tuntui jännityksen kutinaa: millaisia juttuja tämänkertaisista
festareista tullaan kertomaan? Ovatko esiintyjät suuren maailman staroja, vai
sopeutuvatko he salamannopeasti lappilaiseen rentoon menoon?
Soolofestareihin
ovat jo vuosia kuuluneet enkkulakuilla koristellut piparit, ja visuaalinen ilme
on muutenkin kotoisan runsas ja värikäs. Wiljamin aulan väritys oli tänäkin
vuonna kaukana ”railakkaan suomalaisesta musta-valko-harmaasta”, ja Josen
koristelemat piparit saivat jälleen osakseen ansaittua ihailua.
Täydellinen oli kattaus myös festivaalien iltajuhlassa. Tuo Rocky Road oli ehkä parasta, mitä ikinä olen syönyt. |
Visuaalisen
ilmeen ja kotoisan-rennon-mukavan tunnelman lisäksi tärkeintä ovat tietysti
esitykset, ja ihmiset esitysten takana. Näkemykselliset ohjaukset ja vahvat,
karismaattiset esiintyjät olivat tänäkin vuonna festareiden sielu.
Viikonlopun
aikana näin neljä esitystä: teatteri Liikutuksen Hallayön, joka pohjautuu Timo K. Mukan novelliin Koiran kuolema, Kalteva Companyn Home is where, Johanna Peltosen Tornin sekä Milla Riskun Circus Stradan.
Kaikki olivat omalla
tavallaan valloittavia.
Jälleen
kerran pohdin sitä, miten paljon nukketeatteri – kaikissa muodoissaan – jättää tilaa
tulkinnalle ja katsojan ja kuulijan omalle kokemukselle. Etenkin Circus Stradan
ja Kalteva Companyn esityksissä yleisöllä oli myös iso rooli esityksen kokonaisuudessa:
reaktiot ovat osa tunnelmaa ja tarinaa.
Hallayön
käsikirjoittanut näytelmäkirjailija Janne Rosenvall kertoi sunnuntaina, miten
novellista syntyi esitys. Kiehtovana lähtökohtaisena haasteena oli se, miten
sanankäytön mestarin teoksesta tehdään lähes sanaton soolonukketeatteriesitys.
Jose Salo on lavalla yksin sekä itsenään, esiintyjänä, että nukettajana, mikä
asettaa toteuttamiselle tietyn reunaehdot. Oli kiinnostavaa kuulla, millaisia
valintoja prosessin aikana on tehty; edellisen kerran kuulin Hallayöstä
Pohjoisen Kirjailijapäivillä viime keväänä. Silloin esitys oli vasta tekeillä,
nyt valmiin esityksen ensi-illan näki kuusikymmenpäinen yleisö.
Tuomas ja koira. Kuva: Tuomas Korkalo. |
Etenkin
Hallayössä, mutta myös Home is where -esityksessä toteutui
mielestäni se, mistä Rosenvallkin puhui: esityksissä oltiin moraalin
ydinkysymysten parissa, mutta moralisoimatta. Kumpikaan esitys ei tarjonnut
valmiita vaihtoehtoja, ei opettanut tai valistanut – mutta antoi silti runsaasti
ajattelemisen aihetta.
Nukketeatterin
lumous vei taas mukanaan. Jotain taikapölyä siinä on – mutta myös syvää
ihmisyyttä.
- Pälvi -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti