Hyytävän
tuulen ja raikkaan kesäsateen vuoksi Teatterisodan finaali oli siirretty Kauppayhtiön
sisätiloihin, missä äänimies Antti Lindholmin kohtalokkaan karmivat spiikit
virittivät illan tunnelmaan. ”Jos tulevasta teurastuksesta selviää yksikin
ihminen elävänä, niin mene ja kerro äidilleni…”.
Salaisuudeksi
jäi, mitä äänimiehen äidille oli kerrottava. Ehkä se, että poikansa hoiti
jälleen hommansa ammattilaisen tavoin – yllätystilanteesta huolimatta. Samoin teki loistava pianisti Sampsa Pietilä. Muutenkin
Lentävän Poron porukoille ja muille Teatterisodan järjestäjille on annettava pointsit nopeasta
toiminnasta ja muuttuneeseen tilanteeseen sopeutumisesta; reaktiokyvystäänhän
suuret sotapäälliköt tunnetaan.
Joukkueet
olivat saaneet hioa strategioitaan ja harjoitella finaaliesitystään yli yön (joka
kuulemma sisälsi treenaamisen lisäksi hillittyä keskustelua virvokkeiden ääressä
sekä virkistävää saunomista), mutta aluksi he saivat esittää tiivistelmän
edellisen illan tähtihetkistä. Parhaiten mieleen olivat selkeästikin jääneet
keksi, kossu ja Bolt. Nuorempi Kallas paikkaili perjantain performanssiaan tiivistämällä yleisölle varsin vakuuttavasti
Brexitin syvimmän olemuksen.
Varsinaiset
finaalitehtävät, Juicen musiikilla ryyditetyt Suomi 100 -kulttuurikavalkadit,
aloitti Lentävän Poron teatteri. Porojen Jonne Suopajärvi ja Tuomas Toivainen
toivat lavalle palasia suomalaisen komiikan kyynelillä kostutetusta
historiasta.
Konttisen teatterin tukkahevi. Kuva VeePee Salmi |
Jo
ensimmäinen finaaliesitys osoitti tuomareiden tehtävänasettelun nerokkuden:
Juicen musiikissa kiteytyy jotain suomalaisesta sielunmaisemasta, ja mikäpä muu kuin kulttuuri paremmin toimisi yhteiskunnan peilinä.
Studio
Solu sijoitti itsensä osaksi historiaa ja ilahdutti valinnalla sekä tuomari Penttilää että
kulttuurihistorioitsija-kirjeenvaihtajaa. Oivaltavaa, koskettavaa. Solun juontaja
Oförsagdilta toiselle kierrokselle saama tehtävä herutti tuomari Issakaisen
kommentoimaan: ”Nyt jotain järkeä näihin improtehtäviin.” Ai miten niin Intian
karavaanariyhdistyksen kokouksessa ja Bollywood-tanssissa ei ole järkeä?
Sirkus
Taika-Ajan esitys antoi kriittisyydessään ja yhteiskunnallisuudessaan
pureksittavaa. Halko-puhelin ja Suomen (vai Juicen?) haudalle kokoontuneet
Angry Birdsit – jumankauta mitä symboliikkaa! Cha cha cha–aikuisviihde–trilleri -uusintaveto
hurmasi Liisa Penttilän. Myös juontaja Oförsagd oli, öh, hurmaantunut
seurattuaan hyyyyvin läheltä aikuisviihde-versiota Armi Kuuselan kruunaamisesta
Miss Universumiksi.
Väliaika
kului rattoisasti, kun vertailimme näyttelijä Eino Hantulan ja
nukketeatteritaiteilija Jose Salon kanssa otsaryppyjämme. (Ikä ei tule yksin,
totesimme huokaisten.)
Illan
heittäytyjäksi tuomarit nimesivät Punaisen hevosen joukkueen Minna Siitosen. Ei ehkä niin
yllättäen lavalla nähtiin myös Jonne Kaaretkoski ilman paitaa. Suomen kansan
sielun aistillisempaa puolta vilauttanut joukkue kiilasi rinnan mitalla
finaaliin.
Finaalissa
Konttisen esityksessä sukellettiin Rovaniemen lähihistoriaan, hetkeen jolloin
Sampo-aukiota alettiin kutsua meidän Lordimme nimellä. Salin volyymitaso nousi
sitä mukaa kun näyttelijöiden vaatteet vähenivät. Pahoittelut Kauppayhtiön
talon väelle – toivon mukaan kuulonne palautuu viikon kuluessa!
Tasaisen
varmaa työtä tehnyt Konttisen kesäteatteri vei viidennen Teatterisodan voiton.
Jälkipyykkiä
pestäneen vielä viikkoja.
Vesku Komosen Kaikki
voittaa! -lausuma kiteytti kuitenkin tapahtuman sisällön: tämän kokoisessa
kaupungissa raja-aidat kaatuvat ryskyen, kun kaikki tuntevat toisensa ja
ihmiset ovat tiiviisti keskenään.
Parasta
Teatterisodassa onkin juuri yhdessä tekeminen – ja onhan se myös mieletön
pr-tapahtuma rovaniemeläiselle kulttuurille! Ilta oli myös loistoesimerkki
siitä, että taide todellakin voi olla samaan aikaan viihdyttävää,
yhteiskunnallista, kriittistä ja jumalattoman hauskaa.
Sotakirjeenvaihtaja Rantala päättää raporttinsa tähän. Välirauha on julistettu, ja joukkueet ovat vetäytyneet hiomaan strategioitaan. Ensi vuoteen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti