Mukaan tarttui luettavaa. |
Kieli
on monelle ainoa kotimaa. Näin totesi Pohjois-Suomen Kirjailijapäivien
avajaisjuhlassa Taiteen edistämiskeskuksen johtaja Minna Sirnö. Juuri kun
Sirnön pysäyttävästä ajatuksesta oli ehtinyt toipua, seurasi lisää pohdittavaa.
Kirjailijaliiton puheenjohtaja Jyrki Vainosen mukaan taiteilija on aina
kapinallinen, erityisesti tämänhetkisessä rahallista menestymistä ja nopeaa
julkisuutta arvostavassa kulttuurissa. Kirjallisuus voi saada
aikaan muutosta: se ei vain viihdytä, vaan myös haastaa ajattelemaan.
Avajaispuheiden
jälkeen ilta jatkui säkenöivässä seurassa Kauppayhtiöllä. Näiden kohtaamisten
ja keskustelujen varassa jaksaa taas pitkään.
Lauantaina
pohjoissuomalaiset kirjailijat avasivat näkökulmia kapinallisuuteen. Anu Ojala,
juristi ja kirjailija, herätteli yleisöä kysymään, onko meillä enää oikeutta
lukea yksityisesti. Ikinä ei voi tietää, missä ja kenen käsissä kaikki meistä
kerätty tieto on kymmenen vuoden päästä. Kapinallisuuden ja rohkeuden rajoja
koetellaan – niihin törmäävät niin kirjailijat, kustantajat kuin lukijatkin. Toisaalta:
jos taiteilija alkaa sensuroida sanomisiaan ja tekemisiään, kuka enää uskaltaa
pistää vastaan silloin kun on sen aika?
Pauliina
Vanhatalo kertoi analyyttisen koskettavasti kirjailijana olemisen synkemmistä
hetkistä ja kirjailijan identiteetistä. Kirjailijan sisäinen kapina voisi olla
esimerkiksi sitä, että kieltäytyy sisäistämästä alan ongelmia omiksi puutteiksi
kirjailijana. Myyntiluvut ja jatkuva julkisuudessa olo eivät välttämättä kerro
siitä, että kirjailija on järjettömän paljon parempi kuin muut – ja vastaavasti
se, että kirja jää vaille mediahuomiota ei kerro, että se olisi huono.
Vanhatalon
esitys antoi uskoa aloittavalla fiktion kirjoittajalle. Kevään mittaan olen
kirjoittajaystävien kanssa pohtinut juuri samoja teemoja joista Vanhatalo
puhui: milloin voi alkaa kutsua itseään kirjoittajaksi? Milloin tapahtuu
siirtymä kirjoittajasta kirjailijaksi? Tarvitsenko muiden hyväksyntää ja
huomiota – vai riittääkö se, että itse nautin kirjoittamisesta? Taiteilijan
identiteetin pohdintaa löytyy myös Vanhatalon teoksesta Pitkä valotusaika, jossa valokuvaaja Aarni taistelee omien
odotustensa, hyväksynnän ja menestyksen kaipuun ja alemmuuden tunteiden kanssa.
Niillas Holmberg. Kuva: Veikko Vasama. |
Lauantai-iltana
juhlittiin kaksikymmentävuotiasta Lapin Kirjallisuusseuraa ja julkaistiin
Lapillinen-lehden juhlanumero. Tiesittekö, että Lapillinen on johdettu sanasta
lapilli, laavasta jähmettynyt siru? Minä en ennen lauantaita tiennyt. En
myöskään tiennyt, että saisin esiintyä juhlassa heti Juha Hurmeen jälkeen –
aikamoinen mies on hän. Samalla lavalla myöhemmin illalla soittanut ja laulanut
Niillas Holmberg sai salissa aikaan lähes meditatiivisen tunnelman. Kuulin Roope
Mäenpään kanssa keikkailevaa Holmbergia nyt ensimmäisen kerran. Fanitan!
Sunnuntaina
kannatti herätä sen verran aikaisin, että ehti Kaupungintalolle katsomaan ja
kuulemaan Jose Salon ja Janne Rosenvallin kertovan syksyllä ensi-iltaan
tulevasta, Timo K. Mukan novelliin Koiran
kuolema perustuvasta esityksestä Hallayö.
Josen ja Jannen esitys oli herkistävä ja kokonainen jo tällaisenaan, ja ainakin
tämä yleisö varaili jo lippuja syksylle.
Kirjailijapäivien
paras kokemus oli, että tunsin olevani omien seurassa. Vaikka minusta ei
koskaan tulisi kirjailijaa, kukaan ei voi estää minua kirjoittamasta, eikä
etenkään nauttimasta toisten kirjoittamista teksteistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti