perjantai 1. marraskuuta 2013

Rakkaudesta teatteriin

Kun muutin Rovaniemelle, ei Kulmaa enää ollut. Nuoruuteni kokemukset ”kartsaamisesta” liittyvät lähinnä kaverien luona pikkukaupungeissa vietettyihin viikonloppuihin, enkä koskaan oikein ymmärtänyt miksi piti istuskella jonkun kaupan portailla tuntikausia, odottaen että se tietty tyyppi ajaa mopolla ohi kolmattakymmenettä kertaa. Eihän sieltä kypärän alta edes näkynyt mitään.
Juke ja Pike. Kuva Rovaniemen teatteri.

Odotukseni Rovaniemen teatterin Kulma-näytelmää kohtaan olivat siis ristiriitaiset: olin kuullut siitä hyvää ja vähän vähemmän hyvää. Miten orientoitua katsomaan näytelmä, joka on jonkun nuoruutta ja jonka perusajatuksena on se samainen hengailu kadunkulmassa? Musikaali, teininäytelmä, muistelunäytelmä. Hmm. Vähän myös oli ikävä ”vanhoja” näyttelijöitä, Lauraa ja Helkaa etenkin, ja jännitti että mitäs nää uudet tyypit osaa. Onkhan niistä mihinkään.

Kulman kokonaisuus olikin hajanainen. Vähän kaikkea – Romeon ja Julian eli Juken ja Piken epäsäätyisestä rakkaustarinasta (parvekekohtauskin oli!) poliittisiin kähinöihin, palopuheisiin, urheilusaavutuksiin, historian painolastiin, jengitappeluihin. Dramatiikkaa löytyi lähes hikeen asti. Missään vaiheessa ei oikein selvinnyt, olisko tämä nyt hauskaa vai vakavaa vai mitä; aina se ei haittaa, nyt tunnetilaa joutui säätelemään niin monesti että lopulta ei huvittanut enää muuta kuin ajatella että ”jaa, nyt sitten tätä”.

Kulmassa oli kuitenkin myös paljon hyvää: tarkka ja toimiva bändi ja ensemblelaulu, raikkaita kohtauksia. Tiukimmin näytelmää pitivät koossa ja mielenkiintoa yllä näyttelijät ja vahvat hahmot: Outi Ikosen ihana rokkimimmi Pike ja Timo Vuennon vielä rokimpi Juke. Fyysisyys ja karisma. Ah.

Näyttelijyydestä ja näyttelijäntyöstä tarjottiin tuhti paketti, kun Näyttelijäliiton satavuotisnäytelmä Fosforinhohtoinen lurjus vieraili Rovaniemellä. Juha Hurmeen käsikirjoittama ja ohjaama näytelmä kertoo  näyttelijä Eero Kilvestä (1878 – 1954), oman aikansa pätkätyöläisestä. Juha-Pekka Mikkola tekee loistavaa työtä jäyhänä mutta ammattiinsa intohimoisesti suhtautuvana sivuroolien näyttelijänä. Miehenä, joka kovasti yrittää mutta ei vain osaa. Näytelmä kolahti monellakin tasolla: 2000-luvun pätkätyöläinen tunnisti epävarmuuden työn jatkumisesta, osaamispaineet ja omien odotusten ja todellisuuden ristiriidat. Tärkeimmäksi kuitenkin nousi rakkaus teatteriin. Oma näkyvyys ja maine ei ole pääosassa. Teatteri on.

Näytelmän jälkeen olisi ollut mahdollisuus keskusteluun näytelmästä ja näyttelijäntyöstä. Se kiinnosti kyllä, mutta vielä enemmän houkutti olunen ja jutteluhetki etelästä vierailulla olevan kollegan kanssa. Juha-Pekka Mikkosen kiintoisasta blogista voi kuitenkin lukea tunnelmia kiertueelta ja kokemuksia niin Rovaniemen esityksestä kuin keskustelun teemoistakin. http://fosforilurjus.blogspot.fi/
- Pälvi - 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti