Marraskuussa ei kovin monia iloja ole – ellei niitä sitten lähde etsimään, joko kirjoista, baareista, kavereiden seurasta tai omasta päästään. Yhden taatun marraskuisen ilon kuitenkin tarjoaa Vitus-festivaali, joka nyt järjestettiin seitsemännen kerran. Monesti olen itse ollut työmatkalla juuri tuon viikonlopun; työttömyydessä on se hyvä puoli, että työmatkoja ei ole, ja saan näin ollen nauttia myös kotikaupungin iloista! Nannaa.
Kyllä suomalainen osaa keskustella. Kuva Mette Ylikorva. |
Keskustelu polveili suomalaisuuden erilaisista määrittelyistä – oravan katseen
muokkaamat, routakulttuurin kasvatit, mies ja pystykorva metsässä, mykkäkoulu
on suomalaisen miehen retriitti – lappilaisuuteen. Onko oikeasti
rovaniemeläinen, jos ei kaupan myyjän mukaan kuulosta siltä? Onko suomalaisempaa
kuin pitkänhuiskea somalimies, joka syksyisenä aamuna lähtee kuuraiseen metsään
flanellipaidassa, pystykorva edellä jolkotellen? Ja: mitäpä jos aina ei
tarvitsisi määritellä itseään paikan kautta, vaan olisi ensisijaisesti vaikkapa
skeittari, kuvataiteilija tai tutkija, ei suomalainen tai lappilainen?
Lauantaisella Vitus-klubilla tuli moneen kertaan ja monen
ihmisen kanssa keskustellessa todettua, että virallista ohjelmaa katsomalla ei
voisi päätellä juuri mitään siitä, mitä ilta tuo tullessaan, ja mitä se antaa. ”Esityksiä”
on aikamoisen vaatimaton sana kuvaamaan kaikkea sitä mitä klubilla tapahtui –
ja mitä ei tapahtunut. Kaikki on tavallaan osa performanssia: kun aikataulu
myöhästyy, tulevat yleisön, mukana olevien, reaktiot osaksi illan kulkua.
Vielä
enemmän yleisöllä oli vastuuta Tessa Astren ja Aila Pricen performanssissa.
Mietin vielä seuraavanakin iltana, kuinka pitkälle he olisivat olleet valmiita
menemään – ja kuinka pitkälle yleisö. Oma pieni esitys, Con Pollon vuoden 2009
keikkatallennetta ja vuoden 2014 livelaulua yhdistävä Maailman paras levy
muuttui omalla kohdallani tahattomaksi itkuperformanssiksi, kun kesällä kuollut
ystävä oli läsnä niin vahvasti. Itku tekee joskus hyvää, ja oli myös hienoa
huomata, ettei ihminen, hänen voimansa ja energiansa, mihinkään katoa.
Kuva: Vitus-festivaalit. |
Vitus-klubilla saatiin seurata myös live-kritiikkiä, kun
Tenka Issakainen kirjoitti illan tapahtumista jatkuvasti muokkautuvaa tekstiä,
joka lopuksi luettiin ääneen. Ehkä joskus vielä näemme sekä live-kritiikin että
live-kritiikin kritiikin – taiteilijat ja esiintyjät sekä yleisö voisivat
kommentoida kriitikon kommentteja.
Kiitos järjestäjät, kiitos mukana olleet! Oli huippua.
Pälvi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti