Jätkä saa pesun ja lakin. Kuva Pasi Saunavaara. |
Kansainvälisten opiskelijoiden kanssa vietetyn luentosession
päätteeksi toivotin hyvää vappua. Ilmeet olivat sen verran hämmentyneitä, että
suomalaisopiskelijoiden kanssa katsoimme parhaaksi hiukan selittää.
Jätkänpatsaan lakituksessa kysymyksiä tuli lisää: Onko kaikissa kaupungeissa
patsas joka saa lakin? Miksi lakki on valkoinen? Kannattaako nyt mennä juttelemaan
suomalaisille pojille?
Nyt (vasta) minulle selvisi myös, miksi
insinööriopiskelijoiden lakissa on se tupsu. Tietysti siksi, että sen voi
upottaa kaverin lasiin ja tiristää sitten skumpat tupsusta omaan lasiin.
Kannattaa tosin katsoa, ettei kaverikin ole tupsulakki.
Miten muuten vappuna voikin olla aina niin järjettömän
kylmä? Vai eikö muisti vain ulotu riittävän pitkälle niihin lämpimiin vappuihin, jolloin istuttiin piknikillä Valdemarinrannassa? Omista
opiskeluajoista alkaa jo olla sen verran aikaa, että röhnötysvappua enemmän
innosti vappupäivän lastentapahtuma Änkkäripuistossa. Siellä olikin sitten
hauskaa, vaikka en tänä(kään) vuonna kehdannut mennä pomppulinnaan. Lapsi sai
kunnon sokerihumalan hattarasta ja munkeista, ja aikuisillakin oli tekemistä ja
näkemistä. Mutta miksi voi miksi sen karaoken pitää olla niin järjettömän
kovalla? On aikamoisen raivostuttavaa, että lasten laulamat aikuisten
tusinahitit hallitsevat koko äänimaisemaa. Etenkin, kun Vanha nainen hunningolla istuu aika huonosti kymppivuotiaan suuhun.
Vapunjälkeistunnelmissa kävin katsomassa Lapin työväen
historiasta kertovan näyttelyn Lapin maakuntamuseossa – viime tipassa, näyttely
kun sulkeutuu 4.5. Kannatti: näyttely antoi varsin kattavan kuvan historiasta,
josta en juurikaan tiennyt. Matti Enbusken kirjoittama historiikki löytyy myös
verkosta. Ilahduttavaa oli ”metsämiesten sivistäjä” Kerttu Värnin elämän ja
kokemusten esiin nostaminen.
Arktikumista kulku suuntasi Mainoa-shopin ja
äitienpäivälahjaostosten kautta kohti Napa-galleriaa, jossa vielä 12.5. asti
voi nauttia Juha Saitajoen ja Marjo Pernun töistä. Juhan töitä olin tainnut viimeksi nähdä
hänen väitöksensä aikoihin eli aika kauan sitten; näissä uusissa töissä
koskettivat muuttumisen, murtumisen ja katoamisen ajatukset.
Lisää kuvateksti |
Näyttelypäivän kruunasi Saamelaisen nykytaiteen näyttely
Korundissa. Vahva ja tiivis kokonaisuus on monipuolinen, hauska ja selkeän
kantaaottava mutta ei tylsän julistava. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi Markku
Laakson ”Pieni elämä” -työhön. Pieni ja pieni; kokonaisia tarinoita voisi
kertoa jokaisesta palasesta. Pornolehtien fantasiakuvasto, luonto kauneudessaan
ja karuudessaan, tavallisen perheen albumikuvat, arkinen elämä, lapsuus, kuolema, koulun puolapuut,
kaukomatkat tai niistä haaveilu, perinne ja perhe ovat läsnä sulassa sovussa.
Trambo. Kuva fb-sivulta. |
Näyttelyn koskettavin työ on Anders Sunnin ”Harrastelija
poronhoitajat”. Läsnä eikä kuitenkaan, kaukana sieltä missä ehkä haluaisi olla,
vai haluaisiko sitten kuitenkaan? Onko oma elämä jo jotain ihan muuta? Marja
Helanderin ”Trambo” ja ”Roi 50 cent” taas ovat hulvattoman hauskoja.
Yläkerrassa olevista töistä mieleen jäi parhaiten Outi Pieskin ”Ahkun
lääkemänty”. Voisin kuvitella, että tämä työ jo itsessään saisi paranemaan; sitä
voisi katsella vaikka marraskuisina maanantaiaamuina, kun kaikki valo ja värit
tuntuvat maailmasta kadonneen.
Korundi tilana sai taas kerran rauhoittumaan ja
keskittymään. Tämä näyttely pitää katsoa vielä uudelleen, sen verran runsas,
monipuolinen ja moniulotteinen se oli. Onneksi siihen on mahdollisuus vielä
muutaman viikon ajan!
Suosittelen taidenäyttely-perjantaipäiviä kaikille! Töistä
palatessa ehtii hyvin katsoa ainakin yhden näyttelyn. Taidan ottaa tavaksi!
- Pälvi -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti