torstai 11. huhtikuuta 2013

Oleanna: Voittajana ei täällä selviä kukaan


Mitkä ovat opiskelijat oikeudet? Onko opiskelijalla, tai oppilaalla, nykymaailmassa muuta kuin oikeuksia – ovatko velvollisuudet unohtuneet historian romukoppaan?

Lapin ylioppilasteatterin Oleanna ei olisi voinut osua parempaan saumaan. Virastaan erotetun opettajan tapaus on puhututtanut koko viikon, ja samoja teemoja – vapautta, vastuuta, velvollisuuksia, oikeuksia – käsitellään myös Oleannassa. Sellaisella tavalla, että niitä jää tosissaan miettimään. Katsoin näytelmän toisen esityksen puolisoni ja tämän kummitädin kanssa. Keskusteltavaa riitti koko illaksi, ja teeman käsittelyä on jatkettu, toki hiukan eri muodoissa, sekä puolison että seiskaluokkalaisen kanssa pitkin viikkoa.

Näytelmän esitetekstissä haastetaan provosoivasti katsojaa valitsemaan puolensa. Aluksi puolen valinta tuntuu helpolta: kun itse olen yliopistolla tutkijana ja opettajana pätkätyössä, näen vain sen opettajan roolin ja epävarman aseman yliopistossa (vaikka omista opiskeluajoista ei niin hirveän kauaa olekaan). Opiskelijatyttö, josta Iida-Sofia Luusua etenkin aluksi luo neuroottisen ja epäitsenäisen hahmon, ärsyttää ihan suunnattomasti. Ei kai nyt omaa oppimista ja ajattelua voi ulkoistaa ja asettaa toisen, opettajan vastuulle! Jos yliopisto-opiskelu tuntuu vaikealta, on maailmassa lukuisia muita paikkoja joissa voi oppia hakea! 

Näytelmässä pohditaankin, varsin osuvasti, myös ajankohtaista teemaa koulutuksen tasosta, tarpeesta ja vaikutuksista. Kenelle  on oikeus opintoihin, oppimiseen? Yksinkertaistuksia ei tehdä, katsoja joutuu itse miettimään mitä oikeastaan ajattelee. En itsekään ole varma, miten argumenttini perustelisin jos joku kysyisi.

Julius Oförsagdin varmasti ja hallitusti esittämä opettaja on aluksi sympaattinen ja samastuttava. Hän osaa argumentoida sanottavansa, on ymmärtäväinen – tai ainakin sanoo haluavansa olla. Loppua kohti molemmista henkilöistä alkaa paljastua uusia piirteitä; opiskelijalla on takanaan salaperäisenä säilyvän ”ryhmän” tuki, opettaja tuntuu jäävän varsin yksin. Näemme katsomossa vain muutamia kohtaamisia, vuosien luentokokemukset jäävät vain muutamien mainintojen varaan. Mutta näinhän todellisuuskin rakentuu; joissain tilanteissa olemme läsnä, useimmista asioista joudumme luottamaan muiden kertomuksiin, jotka saattavat poiketa toisistaan paljonkin. Kenen totuus on oikea?

Oleannassa opettaja ja oppilas ovat molemmat omalla tavallaan oikeassa. He elävät omissa maailmoissaan, kykenemättöminä saamaan minkäänlaista kosketusta siihen miten toinen kokee ja ajattelee. He tuntuvat myös edustavan erilaisia aikakausia ja toimintakulttuureja - toinen sellaista, jossa tytöttely oli sympaattinen tapa osoittaa huomiota ja olla ystävällinen, toinen sellaista, jossa se on osoitus seksismistä ja vallankäytöstä. Kumpikin on myös sydäntä särkevän väärässä. Tekisi mieli huutaa, molemmille: ”Lopeta nyt hyvä ihminen, etkö oikeasti tajua mihin tuo johtaa!”

Näytelmän jälkeen jäi vielä pitkäksi aikaa miettimään, miten henkilöille kävi. Kumpikaan ei selvinnyt voittajana. Kumpikaan ei oikeastaan edes selvinnyt. Ehkä?

- Pälvi-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti